De oude veerpont Dieren – Olburgen gaat met pensioen

De oude veerpont Dieren – Olburgen gaat met pensioen

De huidige veerpont Dieren – Olburgen

Deze veerpont kwam in 1950 in de vaart en na 64 jaar dienst wordt het tijd voor pensioen.  Door alle verbouwingen en aanpassingen heeft hij tot nu dienst kunnen doen terwijl het nostalgische uiterlijk bewaard bleef. Dit nostalgisch uiterlijk verborg een hoop dingen. De dingen als te veel lawaai en te weinig ruimte in de stuurhut, weinig ruimte in de motorkamer en het gebrek aan een toilet.

Zolang je geen personeel in dienst hebt, is met dit gebrek van sanitaire voorzieningen te leven. Het weiland was voor de kleine behoefte en de rest kon wachten tot  thuiskomst.

Maar nu ik het bedrijf als enige eigenaar voortzet en met personeel ga werken, komt de ARBO dienst met eisen waar je aan moet voldoen. Dit hield in dat er meer ruimte en minder lawaai in de stuurhut moest komen, en er geen hydrauliek in de stuurhut aanwezig mocht zijn. Een toilet voor het personeel is ook een vereiste.

Eind 2014 is weer de vierjaarlijkse keuring van de veerpont. Er zouden meerdere dingen vervangen en aangepast moeten worden om aan de ARBO eisen te voldoen. Het verandert niets aan de leeftijd van de pont en dit zou dusdanig kostbaar worden dat het niet meer loonde om deze investering in de huidige veerpont te doen.

Een andere pont

Toen, in 2013, een anderhalf jaar oude veerpont te koop kwam, kreeg ik het idee de huidige veerpont te vervangen. Na contact opgenomen te hebben met de verkoper, en zelfs al een aanbetaling te hebben gedaan, gingen de contacten stroever lopen. Het eind van het liedje was dat de pont aan iemand anders verkocht werd en ik min of meer met lege handen stond. Omdat ik lang genoeg over iets nieuwers had gedroomd, ging ik nadenken over alternatieve mogelijkheden. Een van de andere mogelijkheden was nieuwbouw. Dat bleek na verschillende offerte opgevraagd te hebben, nauwelijks of niet duurder dan die andere pont, en zo heb ik toen de stap naar nieuwbouw kunnen zetten. Want wilde ik iets voor de toekomst creëren dan moest er iets betrouwbaarders komen. Het moest ook beter worden voor de passagiers en de veerschippers. Nostalgisch is mooi, maar het heeft zijn grenzen. Alles samengevat: het was het beste opnieuw te beginnen en dat goed te doen.

Businessplan

Andere overwegingen waren dat nieuwbouw alleen kon plaatsvinden als de vennootschap werd ontbonden, want de andere vennoten wilden daar, gezien hun leeftijd, niet in  mee. En hier kwam de crisis te hulp om dit idee te versterken. Een eenmanszaak bleek de enige oplossing. Er werd een bussinessplan ontwikkeld door Willie Bergevoet (www.bergevoet-fa.nl). Het financiële plaatje werd uitgewerkt door Hermien Oudenampsen (www.oudenampsen.nl).

Rabobank Graafschap Noord te Zutphen

Meerdere banken werden benaderd maar deze bank was de enige die er uiteindelijk mee door ging. Ten slotte werd op 29 januari 2014 de hypotheekofferte ondertekend. De bouw is eind maart 2014 bij CMS Schepen in Leeuwarden begonnen.

Begin september komt de nieuwe pont

Als alles volgens plan verloopt wordt de nieuwe veerpont in de eerste week van september 2014 afgeleverd in Dieren.

7 Reacties op De oude veerpont Dieren – Olburgen gaat met pensioen

    • De stuurhut op de nieuwe veerpont komt 50 cm hoger dan de huidige.
      Dus je kunt dan wel over het meeste verkeer heen kijken maar niet over alles maar dan maar een keer extra uit de stuurhut stappen om te gaan kijken.

    • Hallo Corrien,
      Bedankt voor het compliment. De oude pont gaat terug naar de CSM WERF en misschien via het web verkocht of omgebouwd tot werkboot.

  1. Hallo Joost,
    De nieuwe veerpont is 2,5 m breder en 1 m langer door twee keer een hulpklep aan het einde van de laadkleppen. Er kunnen 6 normale auto’s op of 8 kleine Aantal personen gaat van 40 naar 60 en het laadvermogen gaat van 6,5 ton naar 15 ton Als je op de website bij veerpont kijkt zie je op de eerste afbeelding van de fotoslide de tekening.

  2. Hier een nostalgisch berichtje.
    Deze pont is door mij heel vaak gebruikt als ik met mijn vader en moeder (Bernard Metze en Zus Smeets)op bezoek ging bij de familie Metze en Smeets.
    Bij extreem hoog water was het roeien.
    Succes met de nieuwe pont. Zal hem zeker nog een keer gebruiken.

Reageer

© Copyright 2013 - 2019, Jansen Steeds Voorwaarts - All About Design